.

Autor: Mirela Pui -psihlog specializat psihologie clinica; jurnalist

marți, 26 mai 2015

Studiu Harvard:Meditatia -MINDFULNESS produce mari schimbari cerebrale


Sara Lazar , un neurolog de ​​la Massachusetts General Hospital si Harvard Medical School, a fost unul dintre primii oameni de stiinta preocupat pentru a  studia  revendicările anecdotice despre beneficiile de meditație și mindfulness și la e testa prin scanarea creierului. Ceea ce a găsit, a surprins chiar si pe ea . Ea explica:
Î: De ce ați început a cauta cercetarea privitoare  la meditație și mindfulness și creierul uman?
Lazăr:  Un prieten si eu am fost la o  formare pentru maraton, in  Boston. Am avut unele leziuni, asa ca am vazut un terapeut fizic, care mi-a spus să nu mai fac alergari și doar întinderi (strech). Așa că am început să practic yoga ca o formă de terapie fizică. Am început sa imi dau seama că a fost foarte puternic, că a avut unele beneficii reale, așa că m-am interesat de modul în care aceasta a lucrat.
Profesorul de yoga a avut tot felul de pretenții, printre care ca yoga ar crește compasiunea și ar deschide inima ta. Și am gandit, "Da, da, da, eu sunt aici să fac întinderi." Dar am început să observ că am fost mai calma. Am fost mai în măsură să ma ocup de situatii mai dificile. Am fost mai plina de compasiune și deschisa cu  inima, și cu posibilitatea de a vedea lucrurile si din punctul altora de vedere.
M-am gândit, poate că a fost doar raspunsul placebo. Dar apoi am făcut o căutare in literatură de specialitate, stiitifica și am văzut dovezi că meditația a fost asociat a cu stresul scăzut, cu diminuarea depresiei, anxietatii, durerii și insomniei, precum și o creștere a calității vieții.
În acel moment, am decis sa  fac doctoratul in biologie moleculara. Așa că am trecut și am început a face aceasta cercetare ca un post-doc.
Î: Cum ai făcut cercetarea?
Lazăr:  Primul studiu am analizat meditatori pe termen lung vs un grup de control. Am găsit meditatori pe termen lung, au o cantitate mai mare de materie cenusie in insula si regiunile senzoriale, cortexul auditiv si senzorial. Ceea ce are sens. Când ești conștient, ești atent la respirație, la sunete, la experiența de moment și închiderea cognitiei . Este motivul pentru care simturile ar fi consolidate.
De asemenea, am constatat că au mai multa materie cenusie in cortexul frontal, care este asociat cu memoria de lucru și de luare a deciziilor executive.
Este bine documentat faptul că cortexul nostru se micsoreaza pe masura ce imbatranim - e mai greu să intelegi lucrurile și sa iti amintesti lucrurile. Dar in aceasta regiune a cortexului prefrontal, meditatori vechi de 50 de ani a avut aceeasi cantitate de materie cenusie ca cei de 25 de ani.
Deci, prima întrebare a fost, de asemenea, "poate oamenii cu materie cenusie mai mare, cuprinsi în studiu, au avut materie cenusie mai înainte de a începe procesul de meditatie". Așa că am făcut un al doilea studiu.
Am luat oameni care nu au meditat înainte și am creat un grup printr-un program de mindfulness- bazat de reducere a stresului ,de opt săptămâni.
5 REGIUNI DIN CREIER MODIFICATE
Q: Ce ai găsit?
Lazăr:  Am găsit diferențe în volumul creierului, dupa opt saptamani, in cinci regiuni diferite în creierul celor două grupuri. În grupul care a învățat meditația, am găsit o îngroșare în patru regiuni:
1. Diferența principală, am găsit-o în  cingular posterior, care este implicata in mintea "intrebatoare"  și relevanța de sine .
2.  Hippocampus stânga, care ajută în procesul de învățare, cunoaștere, memorie și reglare emoțională.
3.   intersecția temporo parietal sau TPJ, care este asociat cu gandirea in  perspectivă, empatie și compasiune.
4. O zonă de trunchiul cerebral numita  Pons, unde sunt produsi o mulțime de neurotransmițători regulatori. 
Amigdala, partea de "lupta sau fugi" - parte a creierului care este important responsabila pentru anxietate, teamă și stres, în general. Această zonă a devenit  mai mică, în grupul care a trecut prin programul de reducere a stresului bazat pe mindfulness.
Modificarea amigdalei fost corelată cu o reducere a nivelului de stres.
TIMPUL MINIM PENTRU MEDITATIE
Î: Deci, cât timp are cineva trebuie să mediteze înainte de a începe să vadă schimbări în creier?
Lazăr: Datele noastre arata schimbari in creier, după doar opt saptamani.
Într-un program de reducere a stresului bazate pe mindfulness, subiecții noștri au luat-o clasă săptămânal. Li s-a dat o înregistrare și li s-a spus sa practice 40 minute pe z,i la domiciliu. Și asta e tot.
Î: Deci, 40 de minute pe zi?
Lazăr:  Ei bine, a fost foarte variabilă perioada asta în studiu. Unii oameni au practicat 40 minute, destul de mult în fiecare zi. Unii oameni au practicat mai puțin.Unii doar câteva ori pe săptămână.
În studiul meu, media a fost de 27 de minute pe zi. Sau aproximativ o jumătate de oră pe zi.
Nu există date exacte,  încă,  despre cât de mult cineva are nevoie sa practice,  pentru a beneficia de rezultat.
Profesori de meditație vă vor spune, deși nu au absolut nici o baza stiintifica pentru asta, dar comentariile anecdotice din studenți sugerează, că 10 minute pe zi ar putea avea unele beneficii subiective. 
Suntem doar la inceput de studiu care, speram, ne va permite să evaluam  semnificatia functionala a acestor modificări. Studiile efectuate de alti oameni de stiinta au aratat ca meditatia poate contribui la îmbunătățirea atenției și a reglarillor emoționale. Dar cele mai multe dintre studiile lor nu au fost neuroimagistice. Deci, acum traim cu  speranța de a aduce stiinta comportamentului uman și neuroimagistica, împreună.
Î: Având în vedere ceea ce știm din stiinta, ce ai încuraja cititorii să faca?
Lazăr:  Mindfulness este la fel ca un exercițiu. Este o formă de exercițiu mental, într-adevăr. Și, așa cum exercitiu creste sănătatea, ea ne ajută să ne ocupam de stres mai bine. Promovează longevitateaa, meditația pretinde pentru a conferi unele dintre aceleași beneficii.
Dar, la fel ca exercitiu, aceasta nu poate vindeca totul. Deci, ideea e ca este util ca o terapie adjuvanta. Nu e un standalone. A fost încercat cu multe, multe alte boli, iar rezultatele variază enorm - are impact asupra unor simptome, dar nu pentru toate. Rezultatele sunt uneori modeste. Și aceasta nu funcționează pentru toată lumea.
E încă la început, pentru că a încercat să dau seama ce se poate sau nu se poate face.
Î: Deci, cunoscând limitările, ce ați sugera?
Lazăr:  Pare a fi benefic pentru majoritatea oamenilor. Cel mai important lucru, dacă aveti de gând să-l încercați, este de a găsi un profesor bun. Pentru că e simplu, dar este, de asemenea, complex. Trebuie să înțelegi ce se întâmplă în mintea ta. Un profesor bun este de nepretuit
Q: Si  meditezi? Și ai un profesor?
Lazar:  Da, și da.
Q: Ce diferență a făcut în viața ta?
Lazar:  Am făcut asta de 20 de ani, așa că a avut o influență foarte profunda asupra vieții mele.  Mi-a redus stresul..Ea mă ajută să gândesc mai clar. Este grozav pentru interacțiunile interpersonale. Am mai multă empatie și compasiune pentru oameni.
Î: Care este marja ta  practică?
Lazăr:  foarte variabila. In unele zile, 40 de minute. Unele zile, cinci minute. În unele zile, deloc.  Practicarea  de trei ori pe săptămână este grozav.. Dar dacă tot ce puteți face este doar un pic în fiecare zi, si asta e un lucru bun, de asemenea. Sunt sigur că dacă am practicat mai mult, as beneficia mai mult. habar nu am dacă eu inregistrez modificari cerebrale sau nu. Stiu doar că acest lucru este ceea ce funcționează pentru mine acum.

Traducere: prof. psiholog Mirela Pui

Articolul original, in engeza, poate fi consultat aici:

sâmbătă, 23 mai 2015

PE COPII NU-I ADUCE BARZA !


video

Ar fi bine ca parintii sa renunte la expresia " te-a adus barza"! , atunci cand coipilul incepe sa puna primele inrebari despre venirea sa pe lume. Iar mai ales cand se anunta aparitia unei surioare sau a unui fratior, e un momnt minunat ca acestui copil sa i se explice, sub forma de poveste, sau imagini animate, fara incarcatira sexuala, pe cat de simplu posibil miracolul conceptiei, al nasterii si al vietii.
Generatia actuala de tineri sunt "precoce" am spune noi, cand ne raportam la cate tabuu-uri si "secrete bine invelite in minciunele am fost epxusi. Lume trecutului e o lume a avorturilor in secret si care conduceau la moarte; era lumea povestilor cu barza si a "rusinii" privind  educatia si viata sexuala... Toate aceste tabuu-uri au atras dupa sine boli, morti, ignoranta si necunoastere despre procesele firesti ale vietii.
Copii nostri sunt pegatiti sa inteleaga, caci s-au nascut ACUM si nu ATUNCI si au nevoie sa cunoasca "tainele" vietii , tocmai pentru a fi sanatosi si fizis, si psihic si moral pentru viata LOR !

Brain - Anatomy and Functional Areas - Medical Animation


video


Această animație 3D medical afiseaza anatomia și zonele funcționale ale creierului, cu culoare de codificare pentru cerebrale, cerebelos, trunchiul cerebral, lobul parietal, lobul frontal, lobul temporal și lobul occipital. În cadrul acestor structuri, în următoarele domenii funcționale sunt culori și etichetate: funcții mentale superioare, mișcarea ochilor, senzoriale, înțelegerea limbajului, vorbirii, functia motorie voluntară, auz, de coordonare, viziune, asociație somato-senzoriale, și miros.

This medical 3D animation displays the anatomy and functional areas of the brain with color-coding for the cerebrum, cerebellum, brain stem, parietal lobe, frontal lobe, temporal lobe, and occipital lobe. Within these structures, the following functional areas are color-coded and labeled: higher mental functions, eye movement, sensory, language comprehension, speech, voluntary motor function, hearing, coordination, vision, somatosensory association, and smell.

http://www.nucleuscatalog.com/brain-anatomy-and-functional-areas/view-item?ItemID=14614

sâmbătă, 16 mai 2015

Weekend or Leisure Activities

Tu pe care dintre toate astea le faci!?

INVIEREA SI INALTAREA SUNT SI ALE NOASTRE

 


Nu de mult am sarbatorit INVIEREA lui ISUS. Mai e un pic si sarbatorim INALTAREA.

In saptamana Patimilor rememoram Drumul Crucii, drumul patimilor, Moartea si Invierea.
Insa dincolo de semnficatia religioasa si gandul la Isus, dincolo de smerenia si compasiunea cu care ar fi potrivit sa ne raportam la tot macar in aceasta vreme, am putea sa privim indeosebi in NOI. 
Acolo traim si patimi, si morti si invieri clipa de clipa, ceas de ceas, zi de zi...o viata intreaga. Murim si inviem aproape tot atat de des cat secundele, si ASTA cu fiecare gand, fiecare privire, cu fiecare gest, fiecare lacrima, fiecare zambet, fiecare atingere si fiecare respiratie. Murim si inviem cu fiecare picatura pe care o sorbim: de BUCURIE sau de AMAR ! 

Murim si inviem cu fiecare tresarire de suflet, al nostru, al altora. Murim,...inviem...atata timp cat flacara exista in noi ! 

Cand ne instrainam prea departe insa de NOI INSINE, de CREDINTA si de IUBIRE atunci MURIM de-a binelea !

Sansa INVIERII noastre clipa de clipa, si....pentru VESNICIE, este sa ramanem VII ! Paradoxal, nu? 
Da, sansa INVIERII noastre clipa de clipa si pentru vesnicie este FLACARA iubirii si a credintei, flacara VIETII ETERNE in SPIRIT, "cu moartea spre moarte calcand".........

Caci VIATA si MOARTEA sunt intelese, in general,  de catre oameni, drept concepte, percepte si perceptii concepute  de catre OM. 
Iar "Fiul Omului", ne invata si ne arata ASTA prin voia lui Dumnezeu !
Si nu doar la "Inviere", ci...clipa de clipa, daca avem ochii si inima deschise sa "vedem"!
Asta am avut rastimpul sa facem de atunci. Daca sufletele noastre au inviat , iar si iar, se aproapie vremea sa se inalte !

Tu cum ai avut grija de sufletul tau?

UNICEF: DREPTURILE COPIILOR- VIDEO


DESEN ANIMAT -DREPTURILE COPIILOR